حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 408 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
رضا صادقی «عضو پارلمان اصناف کشور»:
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۰۳
شناسه : 3612
بازدید 185
10

سهم دولت و بازار در رشد تولید و صادرات غیرنفتی باید در تراز هم باشد رضا صادقی، «عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در پارلمان اصناف کشور و رییس اتاق اصناف شهرستان بابل»: یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی کشور، صادرات غیرنفتی است که می‌تواند از مجاری مختلفی، بر تولید ناخالص داخلی […]

ارسال توسط :
پ
پ

سهم دولت و بازار در رشد تولید و صادرات غیرنفتی باید در تراز هم باشد

رضا صادقی، «عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در پارلمان اصناف کشور و رییس اتاق اصناف شهرستان بابل»:

یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی کشور، صادرات غیرنفتی است که می‌تواند از مجاری مختلفی، بر تولید ناخالص داخلی اثرگذار باشد.

اقتصاد ایران که به واسطه درآمدهای نفتی و نوسانات عمده آن نتوانسته است آن‌گونه که باید بخش غیرنفتی خود را بهبود دهد، می‌تواند در شرایط تنگنای درآمدهای نفتی از جایگزینی صادرات غیرنفتی برای جبران صادرات نفتی بهره ببرد و این اقدام از ضروریات اقتصاد کشور برای گذار به یک اقتصاد سالم و با درآمدهای پایدار است.

برای شتاب بخشیدن به صادرات غیرنفتی باید به ماهیت ساختار موجود و سپس ایجاد تحول ساختاری در حوزه صادرات توجه کرد که در شرایط فعلی و با توجه به وجود انواع مشکلات در صادرات کالا، به واسطه تحریم‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد چندانی را برای صادرات غیرنفتی داشت، اما با توجه به شعار سال و با تاکید بر رشد تولید، دولت بایستی همراه و همگام با تولیدکنندگان بازار، اقداماتی را برای تغییر این روند و افزایش صادرات غیرنفتی انجام دهد.

در یک نگاه می‌توان گفت صادرات غیرنفتی دارای مشکلات متعددی است که برخی از آن‌ها شامل موانع پیمان سپاری ارزی، نوسانات بالای نرخ ارز، نبود نظام ارزی مشخص، افزایش هزینه تولید، عدم بازاریابی مناسب و مستمر، و… است.

تعیین راهبرد مناسب تجاری برای کشور و نحوه تعامل با اقتصاد جهانی از گام‌های مهم سیاست‌گذاری تجاری کشور بوده و وجود چنین راهبرد مناسبی، باعث می‌شود صادرکنندگان امکان برنامه‌ریزی برای بازاریابی محصولات خود و افزایش تولید و اشتغال را داشته باشند.

اگرچه طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی انجام شده است، اما آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی کشور نبوده و نیست؛ برای اینکه بتوان به طور بنیادی و بلندمدت تأثیرگذاری صادرات غیرنفتی را در حوزه تولید مشاهده کرد، باید بعد از اصلاحات ساختاری (اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرایندها و سامانه‌های تجارت خارجی)، بخش‌هایی از اقتصاد کشور که مزیت دارد را شناسایی و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخش‌ها ساماندهی کرد.

بازاریابی فعال، یکی از عوامل مهمی ایست که نیازمند فعال شدن حداکثری سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه کشور است؛ به طوری که این  سازمان باید با اتکا به رایزنان بازرگانی کارآمد و متخصص، بازاریابی فعال صادراتی را درخصوص محصولات داخلی انجام دهند.

آدينه، ۹ تیر ۱۴۰۲.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.