حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 408 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×

بابل ( بارفروش ) در قديم مركز خريد و فروش كالاهاي شهرهاي مختلف اطراف و مسير تجاري كالاهاي روسي بود رضاقلي ميرزا در مسافرت خود به خوارزم درباره بارفروش ( بابل ) مي نويسد : بافروش در قديم دهي بوده است و بارهايي كه با كشتي از حاجي ترخان به بندر مشهد سر مي آوردند به آن ديه حمل كرده و مي فروخته اند لهذا نام اين قريه بارفروش ده شد بتدريج جماعتي از تجار در آن ساكن شدند و آباد شد .

ابت ( Abbott ) كه در سال ۱۲۶۰ هجري قمري از بابل ديدن كرده است در مورد بازار شهر چنين مي نويسد : بازار اينجا خياباني صاف و مستقيم است نه فراواني نعمت دار د و نه زيبا ست چهارصد تا پانصد دكان دارد كه هفتاد دكان آن اجناس اروپايي و محلي مي فروشند تعداد تجار شهر بالغ بر ۱۰۰ نفرند تجار اينجا نسبت به تاجران ساير شهرها كم مايه ترند ، ۴۰ يا ۵۰ تن ايشان اهميتي دارند ۲۵ تن ايشان با تجار هشتر خان ارتباط دارند شهر داراي ۱۲ كاروانسرا است.

بدليل اهمي.

بازارهاي سنتي
يكشنبه بازار

اين بازار در كيلومتر ۱۸ جاده بابل به بندپي شرقي تشكيل مي شود و بازار آن به بازار زوارده معروف است باني اين بازار فرد خيري به نام حاجي فيروزي بوده است و قدمت آن حدود ۶۰ سال است طول اين بازار حدودا ۲۰۰ متر و عرض آن ۲۵ متر مي باشد عمدتا كالاهاي كه در اين بازار عرضه مي شوند عبارتند از سبزيجات ، حبوبات ، انواع ميوههاي جنگلي ، مرغ ، تخم مرغ ، مرغابي ، غاز ، اردك ، شيريني خانگي ، البسه و غيره مي باشد.

./span>

دوشنبه بازار

اين بازار دراين بازار در كيلومتر ۱۵ جاده گنج افروز به دازكلا در محله هلي دشت واقع است قدمت اين بازار به حدود ۵۵ سال مي رسد طول تقريبي اين بازار ۱۰۰ متر و عرض آن حدود ۳۰ متر مي باشد.

.

جمعه بازار

اين بازار در روزهاي جمعه در اميركلا محله ديوكلا برگزار مي شود قدمت آن حدود ۷۰ سال.

قلعه‌هاي قديمي بابل

 قلعه‌هاي قديمي بابل عمومقلعه‌هاي قديمي بابل عموما در بندپي واقع شده‌اند. زيرا موقعيت خاص جغرافيايي منطقه هميشه پناهگاه مناسبي براي شخصيت‌هاي سياسي بوده است. اكثر اين قلعه‌ها به دوران پس از اسلام تعلق دارندپنجشنبه بازار.

قلعه پيروزي

اين قلعه كه به قلعه فيروزشاه نيز معروف بوده است در بندپي و در كنار سجادرود و بر بالاي كوه واقع بوده است. قدمت اين قلعه به پيش از قرن دهم مي‌رسد. قلعه كه به مرور زمان متروك شده بود در حدود سال ۹۳۹ شمسي در عهد شاه طهماسب صفوي توسط يكي از اعضاي خاندان مرعشي به نام ميرعلي .

قلعه جخرود

اين قلعه در لمسو كلاي بندپي واقع است و به موزي كتي شهرت دارد. اين قلعه در زمان ناصرالدين شاه قاجار پابرجا بوده است. ساختمان آن را از گچ و آجر ساخته شده بود و حمام و حوضي داشته است. زيرا موقعيت خاص جغرافيايي منطقه هميشه پناهگاه مناسبي براي شخصيت‌هاي سياسي بوده است. اكثر اين قلعه‌ها به دوران پس از اسلام تعلق دارند

قلعه كتي

قلعه كتي در ميان دهكده‌ي‌ بزرودپي و شانه تراش بندپي واقع است. اين قلعه كه در گذشته به قلعهء شرك يا شهرك معروف بود اكنون زير خاك مدفون است اين قلعه كه به قلعه فيروزشاه نيز معروف بوده است در بندپي و در كنار سجادرود و بر بالاي.

قلعه توجي

اين قلعه كه در واقع شهركي آباد بوده است در منابع به صورت ترجي، ترنجه،‌ تژير و تريجه نيز ضبط شده است. به قول مولف حدودالعالم توجي قديمترين شهر مازندران بوده است. بناي اين شهر كه شهري ساساني بود و محل آن پيش از آن توران جير خوانده مي‌شد، به فرخان نسبت داده شده است. سرانجام اين شهر با قلعه‌اش توسط تيمور لنگ در ۸۸۰ ه.ق ويران شد و ديگر اثري از آن باقي نماند. اكنون برخي محل آن را در روستاي ابولاحسن‌كلا (در جنوب بابل) و برخي ديگر در نواحي اطراف شمال بابل مي‌دانند

اين قلعه در لمسو كلاي بندپي واقع است و به موزي كتي شهرت دارد. اين قلعه در زمان ناصرالدين شاه قاجار پابرجا بوده است. ساختمان آن را از گچ و آجر ساخته شده بود و حمام و حوضي داشته است  قلعه كتي

قلعه كتي در ميان دهكده‌ي‌ بزرودپي و شانه تراش بندپي واقع است. اين قلعه كه در گذشته به قلعهء شرك يا شهرك معروف بود اكنون زير خاك مدفون است.

قلعه توجي

اين قلعه كه در واقع شهركي آباد بوده است در منابع به صورت ترجي، ترنجه،‌ تژير و تريجه نيز ضبط شده است. به قول مولف حدودالعالم توجي قديمترين شهر مازندران بوده است. بناي اين شهر كه شهري ساساني بود و محل آن پيش از آن توران جير خوانده مي‌شد، به فرخان نسبت داده شده است. سرانجام اين شهر با قلعه‌اش توسط تيمور لنگ در ۸۸۰ ه.ق ويران شد و ديگر اثري از آن باقي نماند. اكنون برخي محل آن را در روستاي ابولاحسن‌كلا (در جنوب بابل) و برخي ديگر در نواحي اطراف شمال بابل مي‌دانند.

ديگر قلعه‌هاي تاريخي: قلعه‌كوپي سرا در حوالي روستاي كوپي‌سراي بندپي و در كنار رودخانه سجادرود ، قلعه عموان برفراز كوهي در حوالي روستاي عموان بندپي ، قلعه خشت رودپي در نزديكي روستاي خشت رودپي ، قلعه كش در غرب روستاي سوته ، قلعه ولوكلا در روستاي ولوكلا ، قلعه پيل پاهان بين روستاي نشل و لزور بندپي، قلعه لمسركلا در دو فرسنگي روستاي شيخ موسي ، قلعه پا قلعه در يك فرسنگي روستاي لمسركل) و قلعه مرزناك در حوالي روستاي مرزناك و گردرودبار. از اين قلعه‌ها جز تلي از خاك اثري باقي نمانده است.