حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 408 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار آریا:
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۵:۱۲
شناسه : 1613
بازدید 950
26

چالش های پیش رو اصناف کشور در تولید و توزیع – واردات و صادرات کالا را تشریح کرد توسعه اقتصادی هرکشوری به همکاری نزدیک و همه جانبه بخش های مختلف اقتصادی شامل دولت – بانک ها – صنایع- کارخانجات و بخش توزیع کشور که بازار می باشد بستگی دارد. این مطلب را حاج حسین لعلی […]

ارسال توسط :
پ
پ

چالش های پیش رو اصناف کشور در تولید و توزیع – واردات و صادرات کالا را تشریح کرد

توسعه اقتصادی هرکشوری به همکاری نزدیک و همه جانبه بخش های مختلف اقتصادی شامل دولت – بانک ها – صنایع- کارخانجات و بخش توزیع کشور که بازار می باشد بستگی دارد.

این مطلب را حاج حسین لعلی رئیس اتااق اصناف شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار آریا در استان مازندران اعلام کرد و یادآورشد: برای تولید بیشتر و توزیع بهتر کالا باید تمام بخش های مرتبط همکاری نزدیکی با هم داشته باشند.  دولت باید با تبیین سیاست های کلان اقتصادی و ابلاغ آن به سایر بخش ها زمینه را برای توسعه متوازن فراهم نماید.

وی درپاسخ به این سئوال، به نظر شما بانک ها چه نقشی در تولید بیشتر کالا می توانند داشته باشند گفت: درکشورمان بانک ها که از دولت تبعیت می نمایند باید دراجرای سیاست های ابلاغی اقتصادی دولت نقش بی بدیلی داشته باشند و با ارائه تسهیلات متناسب به تولید کنندگان زمینه را برای توسعه اقتصادی فراهم نمایند تا کارخانجات و صنایع براساس سیاست های ابلاغی دولت و تسهیلات ارزانقیمت بانک ها، با تولید بیشتر درتامین نیازهای کشور نقش کلیدی خود را ایفاء نمایند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل در پاسخ به این سئوال، اصناف چه نقشی در تولید و توزیع کالا می تواند داشته باشد گفت: اصناف درکشورمان همیشه پل ارتباطی بین دولت و تولیدکنندگان و مردم بوده و هست. اصناف می تواند با توزیع بهتر نیازهای مردم این نقش ارتباطی را مثل همیشه به منصه ظهور برساند. مضاف بر این اصناف نه تنها در بخش توزیع و صادرات بلکه در بخش تولید هم نقش بی بدیلی داشته و دارد.  بیش از ۶۵۰ هزار واحد صنفی تولیدی کشورزیر نظر بازارقراردارد اصناف می تواند با فعالترکردن این واحداها درتوسعه اقتصادی کشور نقش زیادی داشته باشند.

وی افزود: دولتمردان دراجرای سیاست های اقتصادی باید به نقش کلیدی اصناف هم در توزیع و صادرات و هم در تولید توجه ویژه ای نمایند. اصناف در بسیاری از اموراقتصادی – اجتماعی و فرهنگی کشور بویژه کاهش نرخ بیکاری کمک کار خوبی برای دولت بوده و خواهد بود. دولتمردان باید به نقش بی بدیل اصناف توجه اساسی نموده و با ارائه تسهیلات ارزانقیمت به بازاریان، زمینه را برای تولید و توزیع بیشتر وبهتر کالا درسراسر کشور فراهم نمایند.

وی در پاسخ به این سئوال ، آیا درشرایط و رکود موجود ، بازار به وظایفش عمل نموده است چنین گفت: با توجه به رکود موجود در بازار، بازاریان به وظایف شان به خوبی عمل نموده و برمبنای سیاستهای دولت گام برداشته و می دارند تا برای مردم مشکلات بیشتری ایجاد نشود. درحال حاضر امید بازاریان به دولت و دولتمردان است تا رشد و توسعه اصناف مثل گذشته به ریل بازگردد یقیناً این بازگشت هم به نفع کشور وهم به نفع دولت و ملت خواهد بود.

لعلی درادامه خطاب به دولتمردان یادآورشد: شما دولتمردان نیک می دانید بخش های اقتصادی کشور به اصناف وابسته است .  هرزمان بازار کشور در اوج باشد رونق اقتصادی کشورهم شکوفا می شود و هر زمان بازار در رکود قرار گیرد رونق اقتصادی کشور هم در سکون قرارمی گیرد. واقعیت اینست اصناف تلاش دارد با سیاست های ابلاغی دولتمردان همگام شود تا توسعه متوازن دربخش های مختلف اقتصادی کشورایجاد شود. امیدواریم همانگونه که اصناف تلاش دارد خود را با دولت هماهنگ کند دولت هم با تدوین قوانین جامع و برداشتن موانع برسر راه بازاریان ، از اصناف بیشتراز گذشته حمایت نماید.

وی درپاسخ به این سئوال، برای برون رفت از رکود و مشکلات موجود در بازار چه تدابیری باید اندیشیده شود یادآورشد: برای برون رفت از مشکلات فعلی و رکود موجود در بازار باید سیاست های حمایتی دولت از اصناف بیشترازگذشته گردد.  متاسفانه هر زمان دولتمردان با کاهش قیمت نفت و بودجه مواجه می شوند این کمبودها را با فشارمضاعف براصناف جبران می نمایند.

به گفته وی، درچند سال اخیر دولتمردان نه تنها حمایت چندانی از اصناف نکردند بلکه با اخذ مالیات مضاعف ومالیات بر ارزش افزوده باعث رکود بیشتر بازار شدند.

 لعلی در ادامه چنین گفت : اصناف همیشه کمک کار خوبی برای دولت در بخش های مختلف از جمله کاهش نرخ بیکاری بود. اگر می خواهیم اصناف از مشکلات فعلی خارج شود همانگونه که اصناف کمک کار دولت است دولت هم باید کمک کاراصناف باشد وبا کاهش مالیات و رفع موانع مالیات برارزش افزوده واختصاص تسهیلات ارزانقیمت، زمینه را برای شکوفایی بازارفراهم نمایند چون شکوفایی بازار و توسعه اقتصاد کشور به هم وابسته اند و با شکوفا شدن بازار، اقتصاد کشورهم شکوفا می شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل درپاسخ به این سئوال، برای رسیدن به توسعه پایدار چه تدابیری باید لحاظ نمود یادآورشد: برای رسیدن به توسعه پایدارو رفع موانع تولید باید صادرات وواردات که ازنیازهای اساسی هرکشوری هست به درستی مدیریت گردد.  کشوری  می تواند در بحث صادرات و واردات موفق عمل نماید که نیازهای داخلی برای واردات را بخوبی تشخیص داده و کالاهای اساسی مردم را مدنظر قرار دهد . 

وی افزود: اطلاعات لازم بابت نیازهای داخلی بازار و نحوه کمیت و کیفیت و قیمت کالا را هیچ تشکیلاتی مثل اصناف نمی تواند تشخیص دهد. باید صادرات بویژه واردات از سوی پیشکسوتان اصناف انجام شود تا نیاز داخلی تامین شود.  سئوال ما از مسئولین  اینست وقتی قسمت اعظمی از واردات کالا توسط افراد خارج از اصناف و صنوف وارد می شود چگونه می توان انتظار داشت کالایی با کیفیت وارد کشورشود و به دست مصرف کننده برسد!!؟ اگر در واردات کالا صنوف دخیل شوند یقین بدانید ازوارد شدن بسیاری از کالاها که نیاز کشورنبوده و یا مازاد مصرف است جلوگیری خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل در ادامه چنین گفت:  وقتی وارد کننده کالا از قشراصناف نباشد نه می توانیم جلوی واردات کالای مشابه تولید داخل را بگیریم نه می توانیم با گرانی و یا سودهای نامشروع مبارزه نمائیم و ازهمه مهمتر نمی توانیم منافع مصرف کننده را تامین و لحاظ نمائیم چون دست اتحادیه ها دراین زمینه ها برای برخورد قانونی کاملا خالی است!!

لعلی در ادامه به مسئولین چنین توصیه کردو یادآورشد: با واگذاری بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی- اجتماعی از جمله صادرات و واردات کالا به اصناف زمینه برای جلوگیری از واردات غیرضرورکالاها وارتقای اصناف کشورفراهم می گردد. درحال حاضر نیاز اساسی کشورحضور با صلابت اصناف در تمام زمینه های مورد نیاز مردم است . از دولت انتظار می رود با استفاده از پتانسیل عظیم اصناف زمینه را برای شکوفایی بیشتر بازارمهیا نمایند. البته در سالهای گذشته دولت برای مشارکت اصناف درتصمیم سازیهای جاری کشور اقدامات بایسته ای انجام داده که کافی نبوده وانتظارمسئولین اصناف اینست  این اقدامات بایسته پررنگ تر شود تااصناف بتواند نقش و وظیفه اصلی خود را اجرایی وبه منصه ظهور برساند.

وی درپاسخ به این سئوال، برای رفع موانع تولید و توزیع کالا چه راهکاری باید اجرایی گردد چنین گفت: اگربه نقش بازار در تولید و توزیع کالا مثل گذشته توجه اساسی شود اصناف این پتانسیل را دارد بسیاری از مشکلات تولید و توزیع کالا درسطح کشور را مرتفع نماید تا زمینه برای توسعه و رونق اقتصادی کشور فراهم گردد. همه می دانیم اصناف پتانسیل زیادی برای رشد و بالندگی اقتصاد کشور دارد و در کاهش نرخ بیکاری می تواند مثل گذشته کمک کار خوبی برای دولت باشد. اصناف در تولید و توزیع کالا و خدمات هم کمک کار اصلی دولت بوده و خواهد بود به شرطی که دولتمردان به نقش اساسی اصناف توجه ویژه نموده و زمینه را برای ایفای نقش موثر بازار فراهم نمایند.

به گفته لعلی، بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشورزیرپوشش اصناف قرار دارند بازاریان بدون نیازبه اعتبارویا ایجاد بارمالی برای دولت مثل گذشته می توانند درایجاد فرصت های شغلی نقش زیادی ایفاء و درصورت حمایت دولت بازاراین پتانسیل و توان را دارد بیکاری را کاهش دهد.

 وی افزود: با توجه به اینکه عمده خدمات و کالا درسطح کشورتوسط اصناف توزیع می گردد متاسفانه بعضی ازدولتمردان به نقش کلیدی  بازار در تولید و توزیع کالا توجه چندانی ندارند!! درحال حاضر به خاطر مشکلاتی که از ناحیه سازمان امورمالیاتی به بازاریان تحمیل می شود اصناف هم در تولید وهم در توزیع کالا و ازهمه مهمتر درایجاد فرصت های شغلی برای جوانان جویای کار با موانع و مشکلات جدی مواجه است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان بابل درپایان اخذ مالیات برارزش افزوده از تمامی زنجیره داد و ستد را بزرگترین چالش بازاریان اعلام کرد و یادآورشد: اجرای ناصحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده ودریافت چند باره مالیات ازجمله دریافت مالیات برارزش افزوده از تمامی زنجیره داد و ستد به جای دریافت ازخریدارنهایی، بازاریان را با چالش جدی مواجه نموده است. درحال حاضر اکثر بازاریان از نظر پرداخت مالیات و مالیات برارزش افزوده با مشکل مواجه اند وعلیرغم اعتراضات مکرروپیگیریهای مستمرمسئولین اتاق اصناف وحتی نمایندگان محترم مجلس مع الاسف توفیق چندانی حاصل نشد و بازاریان به ناچار با ناامیدی مضاعف به امید روزنه امیدی به فعالیت ادامه می دهند!! امیدواریم مسئولین کشوری بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رفع مشکل و موانع مالیات و مالیات بر ارزش افزوده ، این کورسو امید را بارور و متجلی سازند تا خواسته های بحق بازاریان شریف محقق واین قشرعظیم جامعه بتوانند مثل سنوات گذشته با رونق دادن بخش تولید و توزیع کالا، فرصت های شغلی جدیدی برای جوانان جویای کارفراهم نمایند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.